Komerčný FEMINIZMUS

#HeForShe                                        MAKE FASHION NOT WAR

Ladies First                                                   FREE FREEDOM

BE different                                      Human rights are my PRIDE

 

Aj vy ste zaznamenali počas posledných dní tieto heslá, ktoré burcujú sociálne siete? Ja áno. A dokonca na mojom profile, na modrej sociálnej sieti, sa rozpútala silná debata na túto tému. Zdieľal som video zo záverečného defilé prehliadky módneho domu Chanel, kde modelky majú nad hlavami transparenty s týmito nápismi. Karl Lagerfeld, ako kreatívny riaditeľ módneho domu Chanel, ide hrdo spolu s devami. Boj za práva žien sa dostal až na aktuálny Parížsky Fashion Week. Záver tejto prehliadky je veľkolepý. No vzniká tu otázka, či boj za práva žien nie je iba „lacný trik“ na zvýšenie tržieb danej značky. Alebo je to česť samotnej Coco Chanel, ktorá svojím spôsobom patrila medzi feministky?


Feminizmus ako taký sa považuje za hnutie a politické smery zamerané na postavenie žien v politickej, ekonomickej, sociálnej či spoločenskej sfére. Začiatky vzniku sú už pri osvietenstve, no za zrod tohto hnutia sa považuje 19. a 20. storočie.

Z antropologického hľadiska vznikol feminizmus ako reakcia na potrebu prehodnotiť a redefinovať tradičné antropologické paradigmami, ktoré sú založené na mužskom chápaní sveta. Prvé korene sú späté s kritikou predstáv a predsudkov o žene, ako o pohlaví, ktoré je považované za fyzicky a intelektuálne menejcenné. Druhá vlna feminizmu sa datuje od šesťdesiatych rokov 20. storočia. 80. a 90. roky minulého storočia priniesli rozdelenie feministického hnutia na dve odnože. Liberálny a radikálny feminizmus. Liberálny feminizmus sa presadil hlavne v USA a usiluje sa o presadenie rovnakých politických, ekonomických či legislatívnych práv pre ženy vo verejných inštitúciách, vede alebo výskume. Radikálny feminizmus je kriticky zameraný na fenomén mužskej dominancie. Prevláda skôr v anglosaských krajinách.

A ako posledné dva odstavce súvisia s mainstreamom a módou? Jednoducho. Pred pár dňami mala na pôde OSN prejav na tému ženských práv prejav mladá Emma Watson. Mimochodom, mala na sebe šaty z dielne módneho domu Christian Dior. Jej prejav sa stretol s veľkým úspechom, ako i nová kampaň na podporu ženských práv s názvom HeForShe. Čaro tejto kampane spočíva v tom, že vyzvala mužov, aby sa stali feministami a podporili ženské práva.

Následne sa tejto výzvy chytili „u Chanela“ a nová kolekcia na jar/leto 2015 bola uvedená ako feministický manifest. Na jednej strane je dobre, že sa slovo feminizmus a výraz práva žien udomácňujú medzi širokou populáciou. Na strane druhej sú ženy či už vo vyspelých krajinách alebo v niektorých kultúrach utláčané. Vychrtlé modelky s transparentom nad hlavou túto situáciu nezmenia, nakoľko aj ony samé sú svojím spôsobom utláčané. A natíska sa tu aj iná otázka. Keď svet znovu bojuje za práva žien, ale aj za práva národnostných menšín, za práva LGBT ľudí, za práva zvierat, za tradičnú rodinu, za práva mužov na ich mužnosť, a podobne, za čo bude bojovať svet o týždeň či dva, keď ho šialenstvo okolo HeForShe kampane prejde?

Osobne si myslím, že by bolo na mieste, aby sa každý z nás zamyslel nad samým sebou. Treba začať od samého seba. Snažiť sa robiť to, čo nechceme, aby iní robili nám. Byť jednoducho človekom, ktorý má rád rôznorodosť a farebnosť tohto sveta. Lebo ako sa spieva v jednej piesni „... svet je krásny“!