Zápisky z fashion weeku

Seoul Fashion Week je oficiálne za nami a predstavenie vybraných návrhárov stále pred nami. Preto je ten správny čas na menšiu rekapituláciu. 


Mám za sebou 3 skvelé dni, asi 30 hodín prehliadok, nabehaných asi 300 km medzi stejdžami, vypitých asi 30 fliaš Pellagrina a zjadené asi 3 porcie jedla. No poviem vám, že to stálo za to.

Ako som spomínala už minule, Seoul Fashion Week je pomerne nová záležitosť trvajúca niečo vyše 5 rokov. Preto na prehliadkach neočakávajte popredné svetové modelky a v hľadisku Annu Wintour a Grace Coddington. Ak ste však fanúšikom KPOP kultúry, prídete si na svoje (no a nakoniec sme si prišli na svoj aj my ostatní, keď sa na weeku objavila Tyra Banks a J Alexander). Kórea, podobne ako väčšina ázijských krajín, totiž stále na radaroch väčšiny svetových módnych magazínov chýba. Čo je škoda, pretože má rozhodne čo ponúknuť. Možno to chce len čas. Avšak absencia veľkých módnych guru západu dala príležitosť nám - menším fashionista-wannabes.

Ja som sa o registráciu pokúšala už minulú jeseň, no neúspešne a zjavne som nebola jediná. Minulé ročníky zjavne pokrivkávali v komunikácií s „overseas“ médiami a press pass dostalo minimum ľudí zo zahraničia. V kuloároch sa šuškalo, že sa jednalo o chybu agentúry, ktorá mala celú akciu na starosti. A zjavne chybovala aj inde, pretože SFW F/W 2014 už mala pod taktovkou agentúra nová. Kompetentnejšia. A hoci som sa na začiatku trocha na ich prístup sťažovala, svojim počínaním priamo na mieste môj názor zmenili o 180°. Špeciálne vďaka patrí Chrisovi a jeho tímu, ktorí sa o nás (overseas press) starali ukážkovo. Na väčšine show sa nám ušla front row, v prípade potreby nás na miesto eskortovali organizátori alebo ochranka a aj napriek dlhým pracovným dňom si s nami vždy s úsmevom poklábosili.

Chris

Chris

Chrisov tím

Chrisov tím

Pre mňa osobne bol SFW prvou podobnou skúsenosťou a musím povedať, že som si nikdy nedokázala predstaviť ako náročné to je. Niekedy sme doslova behali z prehliadky na prehliadku (vďaka Bohu, že som si obula baleríny). No a našťastie si ma pod „svoje krídla“ (alebo skôr štýlovo oblečenú ochrannú roku) zobrala úžasná Karen z Tomimito.com, ktorá mi trpezlivo vysvetlila všetko, čo som potrebovala, dala mi rýchloprehľad návrhárov, ozrejmila, kto je veľká ryba v kórejskom rybníku a bola neskutočne down to earth. Podobne ako ostatní ľudia z brandže, ktorí nemali potrebu dokazovať si, že sú niečo viac. Všetci sa otvorene sa zaujímali o Inspire magazine – haha, teraz nás už poznajú aj v zahraničí - aj o slovenskú módnu tvorbu.

No a ak sa pýtate, čo bude s tou módou, tak ideme konečne na to. Videla som asi polovicu prehliadok, a hoci každá bola výnimočná, určité trendy na sezónu sa dali ľahko odpozorovať.

Celkovo v kolekciách prevláda čierna farba, čo je pre kolekciu jeseň/zima dosť pochopiteľné. Ďalej to boli klasická sivá a hnedá (aj keď v prekvapivo malom množstve) a tlmené odtiene modrej a zelenej. No Kórejci milujú farby a ich kombinovanie, a preto sa aj v zvyčajne tmavej sezóne vo veľkom množstve objavovali pastelová ružová a mint, biela, kráľovská modrá a neóny. Minuloročná záplava tartanu sa tento rok výrazne neopakovala, prevládali veľmi populárne digitálne printy, ktoré v Kórei slávia obrovský úspech už niekoľkú sezónu. Na doplnkoch sa stále drží kontroverzný halogén (či už na topánkach alebo kabelkách). Čo sa materiálov týka, no. 1 je túto sezónu mierne nepraktický neoprén a jemu podobné pevné látky. Tieto materiály svojimi vlastnosťami tvoria perfektné siluety (držia tvar a napr. u sukní pre A efekt nie je potrebná spodnička), no pri bežnom nosení sa môžu veľmi rýchlo polámať. Okrem neoprénu je klasikou koža a kožušina, oboje často kombinované so sheer tkaninami. Prekvapivo v kolekciách takmer úplne chýbali pleteniny. Medzi stále obľúbené strihy stále patria sukne do A a sukne s volánom (ktoré sú celkovo v Kórei populárnejšie ako strihy rovné), mikiny (ktoré sú u nás stále tak trochu podceňované), varsity jackets, oversized strihy či široké nohavice pre pánov.

Najbližšie sa už konkrétnejšie pozrieme na jednotlivé prehliadky. Začneme značkou KYE, ktorá je momentálne jednou z top kórejských na svetovom trhu a jej show bola vybookovaná do posledného miesta a takmer výlučne na pozvanie dizajnérky. „A my sme boli pri tom!“