Ako sa zmenil trh s autami?

V rozhovore s Matúšom Paľom, generálnym riaditeľom Peugeot Slovakia sa dozviete aký je náročný slovenský zákazník.


V Peugeote ste od roku 2003. Ako sa za tých desať rokov zmenil slovenský trh?
Za tých 10 rokov sa zmenilo veľmi veľa, nielen v slovenskom trhu a slovenskej ekonomike, ale aj na automobilovom trhu. Videl by som to v troch rovinách. Prvý bod je zmena automobilizmu ako takého. Tých desať rokov dozadu neboli napríklad alternatívne pohony tak ďaleko, ako sú teraz. Technológie išli neskutočným tempom dopredu a samotný Peugeot je druhou značkou v Európe, čo sa týka predaja hybridných vozidiel. Zmenila sa aj filozofia ochrany životného prostredia. Európska únia tlačí na limity CO2 a to motivuje aj produktový vývin v automobilkách. A v neposlednom rade platí aj to, že slovenský klient sa za desať rokov priblížil k tomu európskemu. Dnes tvorí tretinu predaja automobilov stredná trieda, tretinu malé vozidlá, a to je aj to, čo si momentálne európsky klient žiada. Pred desiatimi rokmi tvorili malé vozidlá v predaji na Slovensku vyše 50 %. Z môjho pohľadu je veľmi dôležité, ako sa vyvíja najmä Peugeot Slovakia a to ako spoločnosť. Aj tu vidíme veľký rozdiel, lokálne kompetencie a lokálne know-how sa dnes využíva v oveľa väčšej miere v prospech globálnej znaky ako v minulosti. Na začiatku bolo vo firme, teraz preženiem, viac Francúzov ako Slovákov, dnes v Peugeot Slovakia už nie je Francúz ani jeden. A to vnímam ako pozitívnu zmenu, kde myslíme globálne, ale konáme lokálne.

peugeot.png

Slovensko je dnes európskym tigrom vo výrobe automobilov, aj keď nikdy sme v minulosti tieto ambície nemali. Samotný Peugeot tu má svoju najmodernejšiu fabriku. Ako to vnímate?
Je to tiež veľký rozdiel medzi rokmi 2003 a 2013, keďže sme svetovou jednotkou v počte vyrobených automobilov na jedného obyvateľa. Pre nás je to dobrá správa, keďže Peuegot 208 je od roku 2006 vyrábaný na Slovensku a ako značke nám to určite pomáha. Má to však aj svoje protiklady. Sme síce automobilová veľmoc, ale v politike emisnej zase za vyspelými európskymi krajinami zaostávame.

Zmenila hospodárska kríza svet automobilizmu? Musia byť dnes riaditelia automobiliek, ale aj importéri vizionári, aby vedeli odhadnúť, čo klient dnes očakáva a za čo je ochotný platiť?
Určite musíte zvoliť vhodnú stratégiu aj na tom lokálnom trhu, aj s odhadom na aktuálny potenciál a reálie. Kríza zastavila veľmi rýchly rast slovenskej ekonomiky v roku 2008 a aj veľmi rýchly rast automobilového trhu. Všetci sme si mysleli, že to bude rásť donekonečna. Na druhej strane sú takéto cykly veľmi pozitívne v tom, že trh sa mení a tlačí vás to k tomu,
aby ste boli lepší ako ostatní a to je možno niekedy zaujímavejšie. Tým, že je koláč menší, tým je na Slovensku väčší súboj a to nás motivuje a je to pre nás každodenná výzva nachádzať novú cestu, prichádzať s novými myšlienkami a s novými produktmi. A keď už robíme niečo, čo robí aj konkurencie, snažiť sa to robiť každopádne lepšie. Kríza nám umožnila hľadať svoje vlastné rezervy.

Vracajú sa k vám zákazníci, ktorí už Peugeot majú v garáži, alebo vás hľadajú vo väčšej miere aj noví klienti?
Áno, aj. Sledujeme veľmi detailne, aké je percento zákazníkov, ktorí už so značkou Peugeot majú svoje skúsenosti. A ktorí sú tí noví. Je to 50 na 50. Klient je nám verný a tým, že prichádzajú aj nové modely, oslovujeme aj nových klientov. A to je typický príklad práve modelu 2008, to bolo auto, ktoré žiadne priamo nenahrádzalo. Oslovili sme iných klientov, ktorí predtým siahli po inej značke alebo aute v inom segmente. A je to prípad aj novej 308-ky, čo je úplne iné auto oproti svojmu predchodcovi.

Model 308 mal premiéru na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom a na Slovensku ste ho uviedli krátko na to, v polovici októbra...
Áno, s predchodcom má model 308 rovnaké len meno. Je to nová generácia a od začiatku postavené úplne nové auto, ktoré aj ponúka úplne iné kvality a aj inú triedu. Ide viac smerom k prémiovým značkám, ponúka svet čistých línií mimoriadne kvalitné spracovanie a tým pádom oslovujeme prémiovejšieho klienta, ako sa nám to darilo s pôvodnou generáciou tristoosmičky. Všetci, ktorí pre značku robíme, sme z nového modelu 308 naozaj unesení. Aj keď sa predaj len začal, mimoriadny ohlas malo auto ešte predtým, ako prišla do showroomov. Referenciou pre nás bol náročný nemecký zákazník a na tom modeli 308 to vidno.

Prezraďme detaily z nového modelu.
Od novej 308-čky si veľa sľubujeme. S novou generáciou sme urobili veľký, doslova kvantový skok dopredu. Nový 308 stojí na 4 hlavných pilieroch: nadčasový dizajn, precízna kvalita, efektívnosť a tzv i-Cockpit. Nový 308 ďalej zdokonaluje revolučné riešenie miesta vodiča, ktoré sme uviedli už s 208kou. To i – znamená inovatívne, intuitívne a je to niečo úplne iné, na čo je klient zvyknutý. V prvom rade je to posed vodiča a malý volant, ktorý prispieva k lepším manévrom a aj k väčšiemu pôžitku zo šoférovania. A to nám umožnilo všetky dôležité ukazovatele posunúť nad úroveň volantu a preto nepotrebujeme žiadny dodatočný head-up displej. Vodič má totiž všetko v zornom poli, čo prispieva k bezpečnosti. Je to inteligentné, originálne i elegantné riešenie. Komfort i dizajn dotvára veľká viac ako deväťpalcová dotyková obrazovka. Okrem čistej línie a minimalistických prvkov treba povedať aj o technickej rovine, model 308 je postavený na novej modulárnej platforme EMP2, vďaka ktorej je zvonku menší ako predchodca, je ľahší až o 140 kilogramov, ale má najväčší kufor vo svojom segmente – 470 litrov. Zlepšila sa aerodynamika a ergonómia, čo pomáha nielen k čistote línií ale aj k spotrebe a emisiám. A najsilnejší je nový Peugeot 308 na ceste, prináša úplne nové zážitky z jazdy. Z pohľadu budúcnosti by k tomu modelu mal na budúci rok pribudnúť model 308 SW a ďalšie dve novinky, ktoré zatiaľ neprezradíme.

Zvyšok rozhovoru nájdete v Inspire magazine 4/2013.