Dekáda / Hodnoty

Inspire magazine spolu s vami prešiel jednou dekádou a vlastnými premenami, no hodnoty, ktoré sa snažíme prinášať, ostali rovnaké ako pri jeho zrode. Inšpirácia, emócia, originalita, trendsetterstvo, osobnosti, štýl, dizajn, umenie, komercia, konzum... Aký je váš pohľad na hodnoty, sme sa rozhodli zistiť u osobností rôznych kreatívnych profesií. Ako ich profesiu ovplyvnil technologický vývoj za poslednú dekádu a aký je ich osobný pohľad na tému „Nové versus staré?“ Papier ako tradičné médium versus IT technológie ako nové médiá – v profesionálnom alebo osobnom živote.


Monika Kompaníková

(Spisovateľka)

Ako ovplyvnili vašu profesiu nové TECHNOLÓGIE a doba online médií?

Pribudla jedna nová téma, nový fenomén, ktorý sa ťažko ignoruje, ktorý ma celkom zaujíma a ktorý by som nazvala osamelosť online. Vojdite do ktorejkoľvek reštaurácie, baru, jedálne a rozhliadnite sa okolo seba. Koľko ľudí má počas stretnutia, spoločného obeda, rande v ruke smartphone a ticho si píše s niekým na druhej strane zemegule, pričom spolusediaci robí to isté? Vďaka sociálnym sieťam a novým technológiám sme si vraj bližšie ako kedykoľvek predtým, vieme o sebe aj to, čo vedieť vlastne nechceme, tak urputne sledujeme životy druhých, až sme z toho dezorientovaní a strácame prehľad o tom, ktoré sú skutočné životy našich priateľov a ktoré sú tie inscenované facebookové. V esemeske bez diakritiky alebo v statuse sme schopní rozísť sa, dať výpoveď, povedať čokoľvek, čo by sme zoči voči živému človeku nepovedali, no zároveň strácame schopnosť rozprávať sa, formulovať súvislú vetu bez možnosti použitia delete, aj schopnosť čítať a rozumieť čítanému.  Potrebujeme do hláv neustále nalievať zbytočné informácie, potrebujeme mať kontrolu nad tým, čo sa deje, byť informovaní. No nevieme len tak ticho sedieť a nič nerobiť, pozerať z okna a sledovať krajinu, bezcieľne kráčať, pomaly čítať, počúvať jemné zvuky, písať rukou, počúvať. A toto všetko potrebujú knihy, ktoré sú mojou profesiou, ktoré ma živia a bavia. Online médiá ovplyvnili vnímavosť, trpezlivosť a citlivosť veľkej skupiny ľudí, otupili zmysly. 

Foto: David Konečný

Foto: David Konečný

Čo vo vás evokuje PAPIER ako tradičné médium, ako vás dokáže inšpirovať pri vašej práci?

Na papier píšem listy. Len niekoľko ročne, no to, čo napíšem na papier, má pre mňa oveľa väčšiu váhu ako tie stovky mailov a správ, ktoré píšem v rýchlosti, ktoré sa dajú premazať, upraviť, načasovať ich poslanie, automaticky opraviť, upraviť fonty, farby... V liste písanom rukou je oveľa viac sústredenia, zaujatosti, premýšľania a emócií. Písať list na papier, meno na obálku, to je taký malý sviatok.

Z papiera s deťmi vyrábam všetko, čo potrebujeme, no nemáme to. Lode, lietadlá, ďalekohľady, nábytok, hudobné nástroje. Lepíme, kreslíme, maľujeme, vystrihujeme, trháme a papier šuchoce, vŕzga, reže. Je to neuveriteľne tvárny a príjemný materiál, žiaden plast a tlačidlá ho nenahradia.

Kniha na displeji pre mňa nie je knihou, ale textom, ktorému niečo chýba. Papierová kniha má nadstavbu - každá má svoju hmotnosť, veľkosť, hrúbku, druh papiera, prebal, záložku, občas pleseň, zaschnutú ryžu alebo koliesko po kofole. Môžete do nej napísať venovanie, zložiť si roh stránky, založiť do nej lístok z vlaku, obaliť ju do novín, ak je požičaná. To sú maličkosti, z ktorých sa skladá tá pekná časť môjho sveta.

Váš osobný pohľad na tému „Nové versus staré” v ponímaní HODNOTY? 

Na túto otázku mám napísať niečo múdre alebo vtipné a hlavne osobné. Priznávam, že nemám smartphone, neviem používať žiadne bystré aplikácie a teda nemám asi uľahčený život onými modernými technológiami. Mám nejaký ipod, no neviem ho používať, stále je vybitý. Facebook využívam len ako pracovný nástroj v kníhkupectve, lebo musím. Nechcem vidieť niečie nenarodené deti ani večere. Nechcem vidieť ľudí tak, ako sa chcú vidieť oni sami, chcem ich vidieť svojimi očami. Na to je najlepší priamy očný kontakt. Zoči voči. Ľudský hlas, vôňa, dotyk, rozhovor. Niečo osobné, surové, čo neprešlo filtrom photoshopu a nastaveniami prehliadača. 


Peter Šagát

(Konzultant, lektor, univerzitný pedagóg z oblasti marketingovej a vizuálnej komunikácie a udržateľného rozvoja)

Ako ovplyvnili vašu profesiu nové TECHNOLÓGIE a doba online médií?

Nové technológie vnímam ako do veľkej miery prirodzený prejav vývoja spoločnosti, takže sa ich snažím brať ako aktuálnu súčasť života. Špeciálne v profesii marketingu a obzvlášť v módnej brandži je to jeden z najvplyvnejších činiteľov. Rýchlosť zmeny, s akou sa uskutočňuje striedanie jednotlivých sezón, obchodné stratégie a permanentná každodenná komunikácia na sociálnych médiách medzi jednotlivými aktérmi „industry“, je šialená. Možno to vidieť na zmene e-commerce, optimalizácii formou „mobile first“, ďalej tzv. omni-channelingu, ktorý kombinuje skutočnú návštevu predajne s objednávaním na nete, insta(gram) selfie kultúre, dokonca pri celebrity endorsement, ktorá vďaka postom na sociálnych médiach nabrala nový rozmer s možnosťami aj pre neznáme značky či dokonca street-style kultúru, ktorá sa sťahuje do digitálneho priestoru... To všetko musí nielen marketer, ale aj manažér, CEO, PR agent, konzultant či stajlista reflektovať a fungovať tak v nových podmienkach, ktoré sa neustále vyvíjajú, čiže byť čo najviac flexibilný.

Foto Dávid Doroš

Foto Dávid Doroš

Čo vo vás evokuje papier ako tradičné médium, ako vás dokáže inšpirovať pri vašej práci?

Papier vo mne evokuje hodnotu textu, toho, čo na sebe, v sebe  ukrýva. Obzvlášť dnes skutočne veľmi zvažujem, čo si zadovážim formou printu, keďže je väčšina médií dostupná digitálne. Pri tejto otázke mi však vždy napadnú slová Maria Garciu, ktorý povedal, že „papier má silu odpojenia, a to je niečo, po čom ľudia príležitostne túžia v tomto hyper-pripojenom veku.“ To je pre mňa zároveň ten najdôležitejší bod a hodnota tohto média v súčasnosti, ktorá ma na ňom neprestáva inšpirovať a fascinovať. Evokuje vo mne tradičné hodnoty, písanie listov, ľudské vzťahy, tlak ruky pri písaní, prenesenie emócií, jedinečnosť písaného písma, originalita a skutočné pocity, ktoré ľudia prežívali a prežívajú pri písaní na papier, a to je niečo, čo digitálna kultúra nedokáže nikdy úplne nahradiť...

Print ako forma komunikácie vo fashion marketingu je, samozrejme, stále jeho kľúčovou súčasťou, a to nielen vo forme lesklých hrubých magazínov, ale aj pozvánok, skíc, nákresov, mood-boardov, flyerov, posterov, sprievodného materiálu na eventoch, ako aj unikátnych špeciálnych „artových“ projektov v módnej sfére.

Váš osobný pohľad na tému nové verzus staré v ponímaní HODNOTY?

Niektoré hodnoty zostávajú napriek všetkému nadčasové a nemenné, sú to hodnoty ako láska, spolupatričnosť, pokora, solidarita, zodpovednosť, čestnosť a podobne. Sú to všetko veľmi silné slová. Nazdávam sa preto, že by sme mali zvažovať a zamýšľať sa nad tým, či sa extrémne rýchlou technologickou inováciou niektoré z nadčasových hodnôt nedevalvujú. Napokon, stačí sa pozrieť na ekonomický, environmentálny či demografický vývoj v našej aktuálnej spoločnosti... Nie náhodou vzniklo hnutie „Slow Food“ ako reakcia na „Fast Food“, „Slow Fashion“ ako reakcia na „Fast Fashion“ a dokonca sa dnes začína hovoriť  o „Slow Inovation Movement“ ako reakcii na „Fast Inovation“. Toto dianie o niečom svedčí...

Nie všetko staré bolo zlé, resp. zaostalé, tak isto ako nie všetko nové je lepšie. Mali by sme azda citlivo zvažovať a udržiavať istý balans, aby sme nestratili to podstatné pri používaní nových technológií a vôbec v samotnom žití našich životov so všetkým, čo nás obklopuje, čoho sme súčasťou, a so všetkým, čo k tomu patrí...


Raffo Tatarko

(Ex-Creative Director Wiktor Leo Burnett, špecialista art scouting a art buying)

Ako ovplyvnili vašu profesiu nové TECHNOLÓGIE a doba online médií?

Absolútne. Začínali sme faxom, dnes mailujeme. Začínali sme pauzákom, dnes posielameprintové pdf. Nakrúcali sme reklamy na celuloid a báli sa, ako to dopadne, dnes ich točímena digitál a bojíme sa, ako to dopadne. Niektoré veci ani technológia nezmení...Nové technológiepriniesli vyššiu kvalitu, rýchlosť a komfort do našej práce. Zároveň vytvorili priestor nevídanýchkreatívnych možností ako komunikovať, tvoriť, zabávať sa, nakupovať, stretávať novýchľudí a samozrejme zarábať aj veľa peňazí. Ten, kto má prst na „tepe doby“ a je technologickyv online svete o krok vpred, má brutálnu konkurenčnú výhodu. Ja sa navyše snažím držať kroks mladšími ročníkmi, ktoré sú namakané, až to desí, keďže začínali už v materských škôlkach, aleja som súťaživý typ a kožu nikdy nedám zadarmo.

raffo_ib_bw2.jpg

Čo vo vás evokuje PAPIER ako tradičné médium, ako vás dokáže inšpirovať pri vašej práci?

Pre mňa ako umelca je papier ako tradičné médium originálny, večne inšpiratívny a nenahraditeľnýmateriál. Milujem kontakt ceruzky, štetca, farby a papiera. Ten sa nedá ničím nahradiť.Je to ako analóg versus digital. Ako dotyk ženskej krivky rukou, alebo si ju vyklikať v počítači. Neviem si predstaviť svet bez papiera, je pre mňa tou povestnou iskrou, ktorou sa to všetko začína...

Váš osobný pohľad na tému „Nové versus staré” v ponímaní HODNOTY?

Klasické hodnoty sú nadčasové. Láska, pravda, sloboda... to podstatné sa nemení. Anizákladné ľudské emócie, ako šťastie, plač, smiech, radosť... nové verzus staré sa mení len vo forme,ako to vyjadrujeme, komunikujeme. Onlinové média svojou aktuálnosťou, rýchlosťou a dostupnosťou určite menia spôsob, ale podstata ostáva. Ide len o to, ako sa informácia dostanetam, kam má. V dávnej minulosti sme posieli listy, dnes sú to sms-ky a rozdiel je len v tom, žekedysi sa na odpoveď muselo čakať dni, či dokonca týždne. Dnes je už aj pár minút veľa... Som„hodnotový klasik“. Mám rád digital, všetky tie online technológie, aplikácie, atď. Mám všetkymožné hračky, ale niet nad krásny katalóg, papierový diár dokreslený ceruzkou a niet nad voňavúknihu, ktorej sa nikdy nevybije baterka. Ani v lietadle. —


Ing. arch. Maroš Fečík

(Architekt plusminusarchitects)

Ako ovplyvnili vašu profesiu nové TECHNOLÓGIE a doba online médií?

Nové technológie výrazne zrýchlili všetko, čo robíme. Vytvárajú nám priestor a nástroje pre rozvoj navrhovania do úplne nových podôb, objavujú sa nové spôsoby spolupráce navzájom a nové stratégie informovania a „teaserovania“ našej práce.

Foto Patrícia Kvasňovská

Foto Patrícia Kvasňovská

Čo vo vás evokuje PAPIER ako tradičné médium, ako vás dokáže inšpirovať pri vašej práci?

Papier ako tradičné médium pre mňa znamená hodnotný text, obraz a špecifické vône. V čase, keď takmer všetko existuje v dátovej forme, získava kvalitne spracovaný print s jedinečným obsahom nové, exkluzívne postavenie. Svedčí o tom silný návrat kvalitného printu - kníh a časopisov o kultúre, dizajne, lajfstajle, jedle... (Kinfolk, Elephant, Offscreen, Apartamento, Frame, Mark, Plant, Port, Monocle, Alla Carta, či slovenské Pyré ...).

V našej profesii má papier svoje nezastupiteľné miesto v tlačených výkresoch projektov a je stále dôležitou formou našej "hybridnej" komunikácie, hlavne v podobe skíc a papierových pracovných a prezentačných modelov. Návrat fyzickej prítomnosti papiera (ručné kresby, skice, modely) v posledných rokoch je hľadaním dôležitého balansu medzi technológiami prešpikovanými výstupmi a tradičnejším papierovým prejavom.

Váš osobný pohľad na tému „Nové versus staré” v ponímaní HODNOTY?

V dobrej architektúre je staré vždy súčasťou nového. Skúsenosť starého je dokonca východiskom toho, čo ešte len vznikne. Skutočne špičkové domy a priestory v sebe neobsahujú čas. Sú nečasové. Polarita „nové versus staré“ v takomto ponímaní ani nemá zmysel. 


Eva Kašáková

(Creative Director Milk Studio)

Ako ovplyvnili vašu profesiu nové TECHNOLÓGIE a doba online médií?

Nové technológie všetko neskutočne zrýchlili a tým pádom sa zrýchlila aj naša práca. Znamená to, že neustále musíme aktualizovať svoje vedomosti a nástroje, s ktorými pracujeme. Prirodzene, vznikol tak priestor pre množstvo nepriamej konkurencie, no na druhej strane aj priestor na rozvoj vizuálnej komunikácie do úplne nových dimenzií.

Foto Marek Wurfl

Foto Marek Wurfl

Čo vo vás evokuje PAPIER ako tradičné médium, ako vás dokáže inšpirovať pri vašej práci?

Málokto z laickej verejnosti si uvedomí, prečo naňho niektorý katalóg alebo brožúra okamžite zapôsobí dojmom kvality, či prečo dôveruje produktom alebo službám, ktoré ponúka. Prečo ho zaujal nový časopis, menu v reštaurácii, či prečo daroval práve konkrétnu knihu ako darček. Okrem vizuálneho spracovania stojí za celkovým výsledkom aj výber papiera či jeho originálne použitie. Všetci máme radi, keď narazíme na niečo špeciálne a výnimočne pekné. No a papier je presne tým elementom grafickej práce, ktorý pomôže dodať osobitý charakter každému projektu.  

Váš osobný pohľad na tému „Nové versus staré” v ponímaní HODNOTY?

Nemyslím si, že nové musí byť nutne v protiklade so starým. Je to o správnej kombinácii analógového sveta s digitálnym, a jedno s druhým sa môže výborne dopĺňať. Napríklad tlačené médiá nemôžu stíhať aktuálnosťou digitálne, no zapôsobia ľudským dojmom a osobným prístupom. Nie je to to isté, držať v rukách online magazín a klasický, papierový časopis s nejakou zaujímavou štruktúrovanou obálkou.


Evelyn Benčičová

(Fotograf)

Ako ovplyvnili vašu profesiu nové TECHNOLÓGIE a doba online médií?

Čo sa týka fotografie, som pomerne nováčik. Prechod z analógu na digitál som si na vlastnej koži nezažila, no napriek tomu myslím, že je to obrovský krok, krok kamsi dopredu. Či už dobrým alebo zlým smerom, je na osobnom zvážení každého človeka.

Foto Kristiana Va vrekova / Dress Drevená Helena

Foto Kristiana Va vrekova / Dress Drevená Helena

Čo vo vás evokuje PAPIER ako tradičné médium, ako vás dokáže inšpirovať pri vašej práci?

Papier je krásny a krehký. Myslím, že aj večný. Staviam si z neho svoj svet, ktorý sa často pokrčí a občas dotrhá ale našťastie je recyklovateľný.

Váš osobný pohľad na tému „Nové versus staré” v ponímaní HODNOTY?

Mám rada veci, ktoré majú budúcnosť. Mám rada aj veci s príbehom, s históriou. Veci a ľudí, ktorí čosi zažili. Ale to nie je podmienené vekom ani časom. Niekedy mám pocit, že čas neexistuje. Niekedy je to nepriateľ. Zlý vládca. Keď nemám čas, je to akoby čas mal mňa. A naopak.. 


Milada Halová

(Riaditeľka komunikácie a stratégie značky Tatra banky)

Ako ovplyvnili vašu profesiu nové TECHNOLÓGIE a doba online médií?

Moju prácu ovplyvňujú denne už niekoľko rokov. Z pohľadu bankovníctva prinášajú rýchle a absolútne snové možnosti. Len keď si predstavím Tatra banku pred desiatimi rokmi a teraz, je neuveriteľné, kam sa dailybanking vďaka technológiám posunul. Pred desiatimi rokmi sme riešili vôbec prvé platenie kartami. Dnes môžeme platiť bezkontaktne iba priložením mobilu k terminálu,  našich klientov overujeme len na základe ich hlasu, takže už žiadne kódy, či komplikované heslá.  Priniesli sme ako jedna z prvých dvoch bánk VIAMO (možnosť posielať peniaze priamo na telefónne číslo), naši klienti môžu  konzultovať  produkty online z pohodlia domu alebo si zobrať úver 24 hodín 7 dní v týždni cez aplikáciu v mobile. Všetko toto nie sú len „inovácie pre inovácie“, sú to významné zjednodušenia bankovníctva v prospech nás všetkých. Na to reflektujú aj trendy v komunikácii, kde je  online spolu s TV ťažiskovým médiom. Digitálny rozpočet tvorí cca 30 % celkového budgetu na médiá a všetka komunikácia sa presúva do mobilov. Pri dnešnom tempe rozvoja technológií je otázne, či vôbec budeme za päť rokov hovoriť o mobiloch. Či to nebudú okuliare, hodinky, oblečenie alebo iné sci-fi gadgety. Tieto technológie však nediktuje bankový sektor, skôr ju využíva. Prispôsobujeme sa správaniu ľudí s cieľom priniesť im dodatočný zážitok z využívania našich služieb. Verím, že ani v budúcnosti to nebude inak a prinesieme ich ako prví.

Foto: Marika Majorová / Šaty sú vyrobené zo špeciálneho papiera /tyvek, 100% polyamid/ v rámci workshopu Silueta versus dekor, ktorý vznikol ako súčasť výstavy Voliéra No. 1 – odevná silueta v súčasnej českej módnej tvorbe (Moravská galéria v Brne). Výstava v Moravskej galérii trvá do 18. mája 2014. Autorka modelu: Petra Kafka

Foto: Marika Majorová / Šaty sú vyrobené zo špeciálneho papiera /tyvek, 100% polyamid/ v rámci workshopu Silueta versus dekor, ktorý vznikol ako súčasť výstavy Voliéra No. 1 – odevná silueta v súčasnej českej módnej tvorbe (Moravská galéria v Brne). Výstava v Moravskej galérii trvá do 18. mája 2014. Autorka modelu: Petra Kafka

Čo vo vás evokuje PAPIER ako tradičné médium, ako vás dokáže inšpirovať pri vašej práci?

Milujem papierJ Napriek tomu, že využívam všetky Apple technológie a tie bankové denne aj komunikujem, na všetkých pracovných stretnutiach používam iba papier a ceruzku. Pre mňa osobne papier a čierna ceruzka neboli prekonané ničím. V práci mám niekoľko moleskinov, som závislá na diároch a zošitoch s krásnym designom, mám celú zbierku takých, ktoré sú nepopísané a nakoľko si stále niečo zapisujem, mám ich všade..v aute, v taške, na nočnom stolíku. Papier vo mne evokuje aj vôňu kníh. Mám to odmalička spojené s knižnicami, papier v starých knihách mi veľmi vonia. Môže sa zdať, že vďaka inováciám odbúravame potrebu papiera, rovnako reklama sa presúva skôr do digitálu, vo výsledku to však vytvára iba silný emočný kontrast. V dnešnom digitálnom svete budeme ešte viac túžiť dostávať do poštovej schránky papierové listy a pohľadnice, písať do zošitov a ovoniavať knihy. Navždy si budem pamätať moment z posledných dní, keď mi do schránky prišla papierová pohľadnica s pozvaním na obed od mojej priateľky. Tú emóciu žiadna sofistikovaná technológia nikdy nenahradí.  

Váš osobný pohľad na tému „Nové versus staré” v ponímaní HODNOTY?

Nové veci, nové inšpirácie, nové technológie budú prichádzať, nemožno ich popierať. Súvisia s prirodzenou ľudskou vlastnosťou – neustále niečo vylepšovať. Moje hodnoty sú ovplyvnené najviac výchovou a vzdelaním. Rovnako tak sa snažím viesť svojich synov. Narodili sa do technologickej doby, z posielania listov poštou ich kamarátom robím romantickú nostalgiu, lebo sa bojím, že kým vyrastú, už nikdy žiaden list nepošlú. Majú radi hry na iPade, ako aj čítanie z kníh. Sama neviem, čo milujú viac. Netreba sa brániť, ani veci odmietať, treba si nájsť svoju mieru komfortu a inšpirácie. Triezvo, so zdravým rozumom. Osobne necítim rozdiel medzi novými a starými hodnotami, nové hodnoty sú podľa mňa rovnaké ako staré hodnoty, sú tie isté, len sú inak nadekorované.


Mária Danišová a Ing. Katarína Hendrichovská

(Europapier Slovensko Design Papers / Backselling / Marketing a Product specialist)

Ako ovplyvnili vašu profesiu nové TECHNOLÓGIE a doba online médií?

Mária: Nakoľko v tomto rozhovore zastupujeme pozíciu „špecialistov“ na papier, odpoveď nebudeprekvapením z pohľadu technológií v oblasti polygrafie a print produkcie - prešli obrovskýmizmenami, zjednodušili a zrýchlili sa výrobné procesy, digitálna tlač dosahuje čoraz vyššiu kvalituvýstupov a personalizáciou umožňuje našim partnerom tlačiarom splniť náročné očakávaniaklientov. Ovplyvnilo to aj náš biznis - našu rýchlosť servisu, komunikáciu a marketing. Využívameonline médiá pre atraktívne komunikovanie papiera napríklad cez blog a facebook stránku www.designandpaper.com. Hľadáme možnosti ako komunitu grafických dizajnérov okremefektívneho oslovenia aj inšpirovať, nadchnúť pre „papierové“ riešenia, byť partnerom už pri samotnom návrhu a produkčnom procese.

Katarína: Okrem toho sa aj náš sortiment rozšíril o kreatívne papiere, ktoré príchod novýchtechnológií priamo ovplyvnil. Sú to napríklad papiere pre digitálnu tlač, ktoré sú už balené v požadovanom digitálnom formáte a ktoré sú hlavne na takúto potlač certifikované alebo výrobcamiodporúčané. Digitálna tlač priniesla dizajnérom možnosti výroby originálneho produktu užod jedného kusu - či už je to kniha, obal, originálne tlačoviny... Nové technológie tiež umožňujúvyrobiť také špeciality ako napríklad Yupo, či TYVEK. Tieto syntetické papiere poskytujú vlastnostiako odolnosť a nezničiteľnosť. Yupo Tako (minikurz japončiny – Tako = chobotnica) vielepiť na báze mikroprísaviek, teda bez lepidla, nekonečne veľa ráz ho môžete nalepiť aj odlepiť.Japonským inžinierom sa táto futuristická špecialitka naozaj podarila. TYVEK je okrem klasickéhopoužitia využiteľný aj na balenie vzácnych obrazov či artefaktov, alebo je možné z neho ušiťšaty.☺ Špeciálne sa chceme zamerať na fashion marketing – oblasť, kde kreatívne papieremôžu zohrať dôležitú úlohu pri budovaní DNA značky.

Foto: Evelyn Benčičová

Foto: Evelyn Benčičová

Foto: Evelyn Benčičová

Foto: Evelyn Benčičová

Čo vo vás evokuje PAPIER ako tradičné médium, ako vás dokáže inšpirovať pri vašej práci?

Mária: Pre mňa osobne je fascinujúci samotný kreatívny proces a cesta, ktorú musí prejsť papier,
kým sa dostane k užívateľom v podobe konečného produktu, nech už je to knižný bestseller,
umelecká publikácia, obal značkového parfému... Je za tým veľa osobných príbehov, množstvo
kreatívnych ľudí a spolupráca s nimi je nekonečne inšpiratívna. Papier je momentálne celý môj
„mikrosvet“ a som vďačná ľuďom, ktorí doňho patria. Papier ma baví - rovnako ako parfémy či
móda podlieha jeho výber módnym trendom. Existujú značky papierov, ktoré majú svoju tradíciu a meno medzi grafikmi - transparentný pauzákový papier CROMATICO v niekoľkých farebných
variáciách, MOHAWK charakteristický rôznymi povrchovými štruktúrami, imitácia dreva pod
značkou SAVANA, či žiarivý metalický GALAXY METALLIC. Blízky mi je MUNKEN pre jeho minimalizmus a emóciu, ktorú v kombinácii s grafickým dizajnom dokáže vyvolať.☺ Nie nadarmo si ho vybral Karl Lagerfeld pre kultovú publikáciu The Little Black Jacket / Chanel´s Classic Revisited.

Katarína: Keď som pred 11 rokmi začala pracovať s papierom, pri pracovnom pohovore som netušila, do čoho idem. Z toho dňa si pamätám nadšený opis pracovného miesta a Money papier, ktorý mal byť vyrábaný zo starých skartovaných bankoviek. Nadšenie pre papiere ma chytilo a už nepustilo. Vtedy som vo svojom pracovnom portfóliu mala knihárske papiere, rada som chodila do tlačiarní obzerať výsledky. Správny výber papiera na knihu je podľa mňa jednou z najdôležitejších priorít. Keď spisovateľ, autor, ilustrátor, fotograf, či grafik, pracuje na svojom diele, dáva do svojej práce časť svojej osobnosti, očakáva výsledok podľa svojich predstáv. V konečnom výsledku vie výber papiera významne ovplyvniť, ako bude ich predstava vyzerať.

Váš osobný pohľad na tému „Nové versus staré” v ponímaní HODNOTY?

Mária: Hodnoty sú nemenné, preto sú hodnotami. Každý ich máme niekde hlboko v sebe, v hlave, v srdci. Ak tomu tak nie je, prichádzajú pochybnosti a neistota. Rada sa dám uniesť a očariť povrchnosťou konzumného sveta, využívam pre mňa dostupné technológie, konzumujem informácie a vizuálno, facebookujem s priateľmi v časopriestore virtuálnej reality, no veľmi citlivo
vnímam krehkosť medziľudských vzťahov a o to viac si vážim skutočné hodnoty ako rodina,
priateľstvo, láska, ľudskosť.

Katarína: Hodnoty ako rodinné puto, láska a obyčajné šťastie sú pre mňa základom existencie.
Som obklopená úžasnými ľuďmi a rada si vychutnávam ich prítomnosť. Napriek týmto tradičným
hodnotám som nesmierne nadchnutá z inakosti, z toho, koľko spôsobov existuje, z toho, že koľko ľudí, toľko chutí. Rada sledujem, ako „staré“ riešenia overené časom ladne vyriešia aktuálny problém. Zároveň ma teší, že je ešte stále čo objavovať, hľadať nové riešenia. Tak ako si papier v ponímaní „staré“ hľadá miesto v „nových použitiach“.


Juraj Kuchárek

(Scénograf)

Ako ovplyvnili vašu profesiu nové TECHNOLÓGIE a doba online médií?
V mojej profesii zohráva v poslednom čase veľkú rolu rozmach 3d programov a 3d technológií. V začiatkoch som tvoril návrhy scén pomocou maľby, ktorá bola mojím výstupom a komunikátorom s režisérom. Mnohé inšpirácie čerpám z internetu, no ani tam nie je úplne všetko. Vďaka dnešným online médiám nie je problém konzultovať návrhy a proces rozmýšľania na diaľku, ale osobnému stretnutiu sa aj tak nič nevyrovná. 

_DSC9731.jpg

Čo vo vás evokuje PAPIER ako tradičné médium, ako vás dokáže inšpirovať pri vašej práci?

Papier ako tradičné médium naďalej používam a to hlavne na zaznamenávanie myšlienok. Rôzne zápisky a skice si porozkladám okolo seba a pracujem tak ľahšie v kontexte nápadov. Ateliér mám otapetovaný inšpiráciami a skicami. Aj keď niečo vymodelujem v počítači, rád si to vytlačím a vstupujem do toho perom. Ako výstupné médium mám najradšej maketu. V nej sa dá overiť, čo priestorovo funguje a kde môžem očakávať problémy. Ak sa nejaký zložitý tvar dá urobiť z papiera, viem, že v reálnej veľkosti sa bude dať zrealizovať. Konkrétnu silnú inšpiráciu papierom môžete vidieť v rámci realizácie scény k novému predstaveniu činohry SND Jana Eyrová, kde práve papier zohráva dôležitú úlohu. Ako metaforu a súčasť scény som použil špeciálny kreatívny papier BLACK a taktiež pastelový odtieň papiera IQ Color v neprehliadnuteľnom množstve.☺ V tomto prípade to bola viac ako inšpirácia, papier sa stal súčasťou deja a v jednej scéne zaznie aj óda – pieseň o papieri.

Váš osobný pohľad na tému „Nové versus staré” v ponímaní HODNOTY?

Staré hodnoty u mňa reprezentujú ľudia so skúsenosťami, prirodzené autority. Dodnes je človekom, ktorý ich u mňa najviac reprezentuje, môj dedko.

 

Text nájdete aj v jarnom čísle Inspire magazine (No. 71, DECADE).