Fenomén menom fashion week

Dvakrát do roka zaplnia najväčšie svetové metropoly fashionisti z celého sveta. Ulice sa zmenia na runways a každý sa snaží stať súčasťou kolotoča zvaného fashion week.


História v skratke

Za predchodcov moderných fashion weekov môžeme považovať súkromné módne prehliadky menších odevných značiek, ktoré sa týmto spôsobom snažili prilákať zákazníčky. Do roku 1910 väčšina amerických obchodných domov prevzala francúzsky model „fashion parades“  a usporadúvala vlastné prehliadky módy.

Prvým náznakom moderného fashion weeku však bola charitatívna módna prehliadka v parížskom hoteli Ritz-Carlton v roku 1914. Usporiadala ho šéfredaktorka americkej verzie Vogue  - Edna Woolman Chase najmä zo strachu pred možnými dopadmi prvej svetovej vojny na módny priemysel. Prehliadka mala úspech a väčšina parížskych butikov ostala otvorená aj počas vojny. Problém však nastal opäť neskôr kvôli druhej svetovej vojne a nemeckej okupácii Paríža. Preto sa publicistka Eleanor Lambert rozhodla v roku 1943 usporiadať v New Yorku „Press Week“ na podporu americkej módnej tvorby, ktorá bola dlhodobo v úzadí a médiá sa zameriavali výhradne na módu francúzsku. V ďalších dekádach sa módne show začali konať aj v Miláne a Londýne, čím sa utvorili štyri piliere fashion weekov ako ich poznáme dnes.  Do roku 2007 bolo založených viac ako 40 fashion weekov po celom svete. K najdôležitejším z nich patria prehliadky v Amsterdame, Bangalore, Barcelone, Mexico City, Bostone, Buenos Aires, Clevelande, Copenhagene, Dubji, Jakarte, Los Angeles, Lisbone, Madride, Manile, Ríme, São Paule, Kuala Lumpur, Shanghai, Sydney, Tbilisi, Seoule, Tokyu, Toronte a Hong Kongu.

Fashion weeky sa konajú dvakrát ročne a s predstihom prezentujú modely na ďalšiu sezónu, začínajúc v New Yorku a končiac v Paríži. Ostatné metropoly nasledujú s odstupom niekoľkých dní. V posledných rokoch sa k tradičným Spring/Summer a Autumn/Winter prehliadkam pripájajú aj medzisezónne kolekcie, ktoré majú uspokojiť zákazníkov túžiacich po stále nových modeloch (patria sem napríklad Resort alebo Pre-fall kolekcie). Rozvrh týchto prehliadok nie je pevný a často sa konajú mimo domovské mesto návrhára (napríklad Chanel predviedol pre-fall kolekciu v Moskve).

New York Fashion Week v číslach

Počas New York FashionWeeku sa údajne skonzumuje 26 000 hrnčekov espresa. Predvedie sa okolo 800 modeliek, ktoré dokopy dosahujú hmotnosť 6 dospelých slonov. Vypije sa asi 240 fliaš šampanského Möet a rozdá sa asi 200 000 gift bagov. V zákulisí je vraj zneužívaných na tvrdú prácu viac ako 500 stážistov J. Lebo fashion week nie je len móda.

Soul Fashion Week

Hoci je kórejský módny priemysel na svetovej scéne už nejaký ten piatok, názov fashion week sa s ním začal spájať iba pred niečo viac ako 5 rokmi - v roku 2008. A hoci vtedy už kvalitné kórejské textílie mali svoje miesto vo svetovej móde, s kórejskou módou to bolo podobne ako s hitom Gangnam Style - pozornosť svetového publika si získala zrazu a nečakane, v roku 2006.

Napriek tomu však Soul fashion week nezažíva až takú mediálnu publicitu, akú by si asi zaslúžil a návrhári len ťažko môžu očakávať Annu Wintour v prvom rade. Kórea je totiž stále dosť kultúrne aj geograficky vzdialená od západného módneho sveta a väčšina informácií o domácej scéne je v angličtine len ťažko dohladateľná. Veď ako sa zahraničné médiá majú o akcii niečo dozvedieť, keď stránka je týždeň pred začiatok celá v kórejčine (vrátane registrácie), vyskakovacie okná na európskych počítačoch proste informáciu v hangule nezobrazia a zoznam hostí sa uzatvára nevedno kedy. Čo je dosť škoda, pretože kórejská scéna má rozhodne čo ponúknuť a samotné ulice Soulu sú často prehliadkou skvelých kombinácií.

Z vlastnej skúsenosti môžem povedať, že keby som nebola fashion nadšenec a fashion week by som mala bežne na dosah ruky, vykašlala by som sa na to hneď. No ale keď človek niečo chce, má si za tým ísť, podarilo sa mi pod hlavičkou Inspire magazine ukoristiť vstupenky na niekoľko prehliadok. Preto sa v najbližších dňoch môžete tešiť na reporty priamo z móla a na predstavenie vybraných kórejských značiek. So...let’s get the party started.