Inovácie má Citroën v DNA

Značka Citroën je na trhu s autami už neuveriteľných 95 rokov. Za ten čas priniesla modely, ktoré sa ľuďom do pamäti zapísali jedinečným dizajnom a skvelými jazdnými vlastnosťami. V snahách Citroën nepoľavuje, čo nám dosvedčil marketingový manažér Citroën Slovakia – Radovan Pokojný.


Citroën bol v čase svojho vzniku prvým masovým producentom áut, pôsobiacim mimo USA. Získal si povesť inovátora, ktorý prináša technický pokrok. Pokračuje značka v tomto trende?

Áno, máte pravdu, inovácie má značka Citroën zakorenené vo svojej DNA. Počas svojej vyše 90-ročnej histórie priniesla do automobilového sveta množstvo technických, ale aj obchodných a marketingových inovácií. Inovácie, samozrejme, nezostávajú iba v histórii značky, ale inovatívne novinky prináša i naďalej, o čom sa dá najlepšie presvedčiť najmä v nových modeloch prichádzajúcich na trh.

Viaceré modely (napríklad z línie DS) sú charakteristické odvážnym dizajnom. Dá sa snúbiť s tak často skloňovanou francúzskou eleganciou?

Najprv vás trošku opravím. DS sa z produktovej línie vďaka mimoriadnemu úspechu najmä na trhoch západnej Európy a Číny vyvinula na samostatnú prémiovú značku. A i keď má každá zo značiek, tak Citroën ako i DS, odlišnú filozofiu, dizajn zostáva pre obe kľúčovým atribútom. Pre niekoho je možnoodvážny, pre niekoho extravagantný, pre niekoho naopak konzervatívny. Chápanie dizajnu vždy závisí od konkrétneho človeka a dizajnéra, a preto je ťažké hodnotiť ho všeobecne. Ale podľa môjho názoru sú odvaha v dizajne a elegancia dve charakteristiky, ktoré sa dajú skĺbiť a môžu sa veľmi pekne dopĺňať. Vidieť to možno napríklad na modeloch DS alebo na novinke Citroën – C4 Cactus.

Aký je slovenský zákazník v porovnaní s tým francúzskym? 

S francúzskymi zákazníkmi som nikdy nepracoval, preto ich so slovenskými neviem porovnať. Ale môžem porovnať to, ako sa zmenilo správanie slovenských zákazníkov oproti minulosti. Dnes majú klienti oveľa viac možností, vďaka internetu sú omnoho informovanejší a tiež náročnejší. Do showroomov prichádzajú nielen s hmlistou predstavou, ale s veľmi presnými informáciami. V minulosti klient pred kúpou vozidla prišiel k predajcovi priemerne päťkrát, dnes príde v priemere iba jeden alebo dvakrát. Preto je stretnutie s predajcom naozaj rozhodujúcim momentom.

Už dva roky pôsobíte na poste marketingového riaditeľa, predtým ste boli produktový manažér, takže autá zo stajne Citroënu poznáte naozaj dobre. Ktoré vás oslovilo najviac?

Táto otázka je od vás taký malý chyták, ako keby si mal rodič vybrať, ktoré dieťa má najradšej.☺ Každý z modelov Citroën je navrhnutý pre určitú skupinu zákazníkov, v určitej životnej fáze, s určitýmipotrebami a zvyklosťami. Iný Citroën je ideálny pre mladú slobodnú ženu, iný pre rodinu s tromi deťmi a iný pre manažéra v stredných rokoch. A samozrejme, či chceme alebo nie, vždy sme ovplyvnení aktuálnymi novinkami. Takže aktuálne je z modelov Citroën pre mňa top naša novinka – model C4 Cactus a tradične vysoké miesto v hodnotení zaujíma i model C5, ktorý je vybavený unikátnym hydropneumatickým pružením s nastavením svetlej výšky. Z modelov DS mám veľmi rád model DS 3 pre obrovské možnosti personalizácie a tiež model DS 5, ktorý posúva tradičné chápanie luxusných áut. 

Nový svet, nové myslenie! Tak znie slogan ku Cactusu. V čom sa myslenie Citroënu zmenilo?

Skôr ako vám odpoviem na túto otázku, skúsme sa pozrieť na dnešný spotrebiteľský svet a zamyslime sa, ako sme napríklad pred pár rokmi telefonovali alebo ako sme si pripravovali kávu. Tie dnešné spôsoby nemajú s tými z minulosti skoro nič spoločné. A čo autá? Ak sa pozrieme na autá dnesdostupné na trhu, všetky sa na seba veľmi podobajú. Sú čoraz technologicky náročnejšie, majú čoraz silnejšie motory a sú čoraz drahšie. Citroën ide odlišnou cestou. Chce ponúkať bezpečné, dizajnovo zaujímavé, pohodlné a technologicky vyspelé autá za rozumnú cenu. To je nové myslenie Citroënu, ktoré je už dnes konkrétne vidieť na Citroëne C4 Cactus.

C4 Cactus je svieža novinka. V čom je tento model inovatívny a výnimočný?

Čím je výnimočný? Stačí sa naň pozrieť.☺ Na trhu nenájdete iné auto, ktoré by sa na C4 Cactus podobalo. Ponúka zaujímavý dizajn v štýle SUV, podčiarknutý bočnými ochrannými lištami Airbump, čo sú vlastne vzduchové kapsuly obalené v termoplastickom polyuretáne (to je ďalšia z inovácií Citroënu), a ktoré chránia auto pred bežnými „poraneniami“ v mestskom prostredí. Majú však aj estetickú funkciu, pretože môžu byť v rôznych farbách a tým sú silným prvkom personalizácie. V interiéri nájdete vďaka širokému rázvoru mimoriadny priestor, ktorý je navrhnutý tak, aby poskytoval čo najväčší komfort. Zaujímavá je napríklad pohodlná dvojlavica namiesto oddelených predných sedadiel alebo inovatívne umiestnenie airbagu spolujazdca v streche „Airbag in roof“, vďaka ktorému vzniklo miesto na veľký úložný priestor v palubnej doske. C4 Cactus je výnimočný aj tým, že ponúka najmodernejšie technológie a auto pritom stále jednoduché na používanie. To najlepšie vidieť na ovládaní skoro všetkých funkcií vozidla prostredníctvom veľkého dotykového displeja, alebo nahradenímpáky robotizovanej prevodovky tromi jednoduchými tlačidlami. No a aby som nezabudol, je výnimočný aj tým, že všetko toto ponúka za rozpočet, ktorý nezruinuje. Má rozumnú obstarávaciu cenu a tiež vďaka výraznému zníženiu hmotnosti (vozidlo má menej ako 1 000 kg) a úsporným motorom nízke prevádzkové náklady. 

Je zacielený na presne definovaného zákazníka? 

Ako všetky modely, i C4 Cactus má definovanú skupinu klientov, na ktorú sa orientuje. Sú to predovšetkým ľudia, ktorí hľadajú nové skúsenosti, nové alternatívne riešenia svojich životných potrieb, a ktorí majú radi nové moderné možnosti. Tiež je pre nich dôležité nebyť celkom ako ostatní a prispôsobiť si auto podľa svojich preferencií. 

Už ste si ho stihli vyskúšať aj vy sám?

Áno, samozrejme. Je to moja veľmi príjemná povinnosť a zároveň výhoda vyskúšať si ho pred ostatnými. Vyskúšal som ho s benzínovým i dieselovým motorom a tiež s manuálnou i robotizovanou prevodovku. Musím povedať, že ma už pri prvom odvezení naozaj príjemne prekvapil svojím správaním na ceste. I keď vyzerá ako SUV, správa sa ako štandardný hatchback, čo je veľmi príjemné. Z vlastnej skúsenosti môžem potvrdiť, že ide o pohodlné vozidlo, veľmi technologicky moderné a zároveň jednoduché na používanie. Malým plusom navyše je, že sa za ním ľudia na ceste otáčajú.☺

Novým a výrazným prvkom v dizajne auta je Airbump. Stane sa súčasťou aj ďalších modelov?

Áno, Airbump je výrazný inovatívny, dizajnový, ale technologický a ochranný prvok nového Citroënu C4 Cactus. Bohužiaľ vám však zatiaľ nemôžem potvrdiť ani vyvrátiť, či bude použitý i na iných modeloch Citroën.

Spomeniete si na všetky autá, ktoré prešli vaším životom? Na akom aute jazdíte v súčasnosti?

Celkom presne sa pamätám na všetky modely, ktoré prešli mojím profesionálnym životom a ktoré sme uviedli do predaja. Naopak, na konkrétne autá, na ktorých som jazdil, si už asi celkom presne nespomeniem, ale pamätám si všetky, s ktorými sa viažu nejaké výrazné šoférske skúsenosti.☺ V súčasnosti jazdím na Citroëne C5 Cross Tourer, čo je verzia modelu C5 Tourer s unikátnym hydropneumatickým pružením a designovými prvkami SUV. Pred týmto autom som využíval vrchol dizajnu prémiovej značky DS - model DS 5. 

Ešte nám na záver prezraďte, aké si Citroën stanovil ciele na najbližšie obdobie.

Cieľov je samozrejme mnoho a sú špecifické pre každú oblasť našich aktivít. Ale spomeniem aspoň pár. Z tých najbližších je to úspešné uvedenie nových modelov Citroën – C4 Cactus a tiež novej C1, ktorá príde na trh na jeseň. Z tých dlhodobejších je to najmä cieľ poskytovať našim klientom produktya služby najvyššej kvality a tiež uvedenie do života novej filozofie značky Citroën – poskytovať svojim klientom viac dizajnu, viac komfortu, viac užitočných technológií za rozumný rozpočet.