Keď majú v Kine Lumière slovo diváci

Ako sa varia dejiny

Ako sa varia dejiny

Na jar víta Kino Lumière svojich divákov s otvorenou náručou. V marci sa v jeho priestoroch pravidelne koná Medzinárodný filmový festival Febiofest a v apríli diváci po prvý raz uvidia to najlepšie zo slovenskej kinematografie na prehliadke Týždeň slovenského filmu. Na oboch z nich budú v žiare reflektorov aj filmy priamo z rozhodnutia divákov.


Filmári z celého sveta

Aktuálny dvadsiaty druhý ročník Febiofestu slávnostne otvorí nový maďarsko-slovenský western Mirage (2014). Nakrútil ho úspešný maďarský režisér Szabolcs Hajdu, u nás známy vďaka filmu Bibliothéque Pascal (2010). Do hlavnej úlohy filmu obsadil Isaacha De Bankolé, dvorného herca režiséra Jima Jarmuscha, ktorého ste naposledy mohli vidieť ako osamelého tajomného muža, putujúceho španielskou krajinou v Jarmuschovom filme Hranice ovládania (2009). V Mirage stvárňuje afrického futbalistu z malého mesta, ktorý spáchal zločin a je na úteku. Svoje útočisko nájde na farme hlboko v maďarskej puste, no čoskoro zistí, že farma je moderným táborom pre otrokov. Odrazu musí bojovať nielen za svoju slobodu, ale aj o svoj život. Isaach De Bankolé bude mať na festivale aj samostatnú sekciu.

Mirage

Mirage

Rovnako ako otvárací film bude pozoruhodný aj celý program festivalu. V dvanástich sekciách uvedie najzaujímavejšie trendy domácej a svetovej kinematografie. Zaostrí na čerstvé novinky a poodhalí aj poklady filmových archívov. V profilových sekciách predstaví tvorbu talentovaného mladého kanadského režiséra Xaviera Dolana, ktorého film Mami! (2014) je ešte stále v slovenských kinách, a ostrieľaného francúzskeho režiséra gréckeho pôvodu Costu Gavrasa, známeho u nás vďaka politickému trileru Kapitál (2012). Svoju profilovú prehliadku bude mať aj česká dokumentaristka Jana Ševčíková, ktorej meno sa naposledy u nás skloňovalo spolu s filmom Opri rebrík o nebo (2014) o Mariánovi Kuffovi. Bratislavské Kino Lumière bude Febiofest hostiť od 20. do 26. marca, v ďalších deviatich mestách svoj program ponúkne aj počas apríla.

Mami!

Mami!

Jukebox ponúkne päť titulov

Len o jednej sekcii Febiofestu možno povedať, že za jej filmovým výberom stoja samotní diváci. Klubový Jukebox je súčasťou festivalovej dramaturgie už tretí rok a teší sa diváckej obľube vďaka možnosti vybrať si práve svojho favorita. V sekcii sa premietne päť filmov, ktoré diváci vybrali hlasovaním z ponuky dvadsiatich  najúspešnejších klubových titulov. Kraľuje im snímka Vojdi do prázdna (2009) jedného z najuznávanejších režisérov francúzskej kinematografie Gaspara Noého. Ide o univerzálny melodramatický príbeh o mladom mužovi, ktorý sa zaviaže svojej sestre sľubom, že ju bude chrániť navždy, aj po svojej smrti. Film stiera tenkú hranicu medzi realitou a halucináciou, čo vizuálne fascinuje divákov. Gaspar Noé si divákov podmaňuje a ako sám priznáva, jeho film ich „desí a hypnotizuje“ zároveň.

Pre každý film z diváckeho Jukeboxu je zrejmý iný filmársky prístup aj tematické zameranie. Bohémsky život (1992) nezávislého fínskeho režiséra Akiho Kaurismäkiho mnohí kritici označujú za jeho najsmutnejší a zároveň najvyspelejší a vizuálne najdokonalejší film. Diváci však milujú jeho troch hrdinov, trochu bohémov a trochu povaľačov, so silným putom priateľstva. Iný svet ukazuje film Rozchod Nadera a Simin (2011), ktorý vzbudil vášne v čase svojej premiéry a rezonuje dodnes. Režisér Asghar Farhadi v ňom sugestívne rozpráva nielen príbeh manželstva zo súčasného Iránu, hovorí tiež, ako fatálne dokážu ľudské osudy a rodinné vzťahy ovplyvniť spoločenské predsudky a prísny právny systém. Film získal množstvo medzinárodných ocenení, medzi nimi aj Zlatého medveďa na MFF Berlín i Zlatý Glóbus a Oscara pre najlepší cudzojazyčný film.

Rozchod Nadera a Simin

Rozchod Nadera a Simin

Diváci Febiofestu chcú na plátne vidieť aj snímku z budúcnosti Pán Nikto (2009) od Jaca Van Dormaela, ktorej hrdinom je 117-ročný Nemo Nikto, najstarší človek na svete a posledný smrteľník v časoch, keď sa vďaka vedeckým poznatkom už neumiera, a mystifikačný dokument Banksy – Exit Through The Gift Shop (2010),  zábavné a vzrušujúce rozprávanie o fenoméne pouličného umenia.

Divácke a festivalové hity

V apríli bude Kino Lumière patriť slovenskej kinematografii. V jeho priestoroch sa uskutoční prvý ročník bilančnej prehliadky Týždeň slovenského filmu, počas ktorej sa premietne 21 celovečerných titulov uplynulého roka, ale aj tie s kratšou minutážou. Hrané, dokumentárne, animované. Lepší obraz o tom, ako slovenský film dnes skutočne vyzerá, sa bez tejto rekapitulácie dá ťažko urobiť. Jej súčasťou budú odborné diskusie aj workshopy pre mladých filmárov. A ešte čosi naviac. Prehliadke bude predchádzať sprievodné podujatie, ktoré predstaví Divácke a festivalové hity z obdobia posledných piatich rokov. Tie sa v Kine Lumière premietnu od 1. do 12. apríla a sú dôkazom, že slovenský film má potenciál zaujať na festivaloch a osloviť aj domáce publikum. Od 13. do 19. apríla bude nasledovať Týždeň slovenskej kinematografie s filmami uplynulého roka.

V poslednom období divákov najviac zaujal dokument o hokejovej legende Paľovi Demitrovi 38 (2014) režisérskej dvojice Daniela Dangla a Lukáša Zednikoviča. Osobnosť profesionálneho hráča a priateľského človeka, poznačená tragickou smrťou, prebudila v divákoch ľudské aj národné cítenie. Z podobných dôvodov patrí k filmom s vysokou návštevnosťou aj Jánošík. Pravdivá história (2009). Náš národný hrdina, ktorý bol v minulosti už niekoľkokrát sfilmovaný, láka divákov do kina v každom novom spracovaní. Aj v prípade, že ho tentoraz stvárnil český herec Václav Jiráček a nakrútili poľské režisérky Agnieszka Holland a Kasia Adamik.

Nová krv slovenského filmu

Dva filmy v rebríčku najnavštevovanejších filmov za posledných päť rokov, ale aj v ére samostatnosti Slovenska od roku 1991 má mladý talentovaný režisér Jakub Kroner. Zaujal už jeho debut BRATISLAVAfilm (2009) z podsvetia nášho hlavného mesta. Vlastný divácky úspech prekonal súčasnou love story s príznačným názvom Lóve (2011). Odkazoval ním nielen na lásku, ale aj peniaze, ktoré naplnenie romantických predstáv vedia poriadne skomplikovať. K diváckym filmom patrí aj Kandidát (2013) debutujúceho režiséra Jonáša Karáska, ktorý sa pohybuje vo svete reklamy a tento spôsob uplatnil aj pri nakrúcaní filmu. Veľmi moderným spôsobom v ňom preniká do zákulisia prezidentskej kampane, ktorá síce nemá obsah, zato má dobrý marketing. Premietať sa bude aj Pokoj v duši (2009) Vlada Balka z prostredia slovenských hôr s dôrazom na silné mužské charaktery a Legenda o Lietajúcom Cypriánovi (2010) Marianny Čengel Solčanskej, strhujúci príbeh o mníchovi z 18. storočia v podaní charizmatického Marka Igondu.

Lóve

Lóve

Medzi festivalovými filmami figurujú tie s najvýznamnejšími oceneniami. Slepé lásky (2008) a Zázrak (2013) Juraja Lehotského, Ako sa varia dejiny (2009) Petra Kerekesa, Osadné (2009) Marka Škopa a z posledných festivalovo najúspešnejších filmov sa premietne napríklad Kauza Cervanová (2013) Roberta Kirchhoffa alebo Môj pes Killer (2013) Miry Fornay, zatiaľ jediný slovenský víťaz z MFF Rotterdam.

Foto: Kino Lumière