STRiDA - Štýlová dvojkolesová skladačka

Život v meste vie byť hektický. Ráno sa dostať načas do práce, netlačiť sa v preplnenej MHD, nejazdiť osamote v aute (veď aj tak – kde by ste zaparkovali?) a mať dostatok pohybu. To sú problémy mestského človeka. Hrdinsky prichádzajú na pomoc bicykle. Cestné, horské, vintage alebo skladacie. Práve medzi skladacími sme našli niečo jedinečné. STRiDA.


S cyklo vecami akoby sa v poslednej dobe roztrhlo vrece. A veru to je dobre! V redakcii sme síce poriadni milovníci motorov, ale myslíme aj zeleno a západoeurópske mestá plné cyklistov sú nám veľmi sympatické. J A keď už sme pri tých skladacích bicykloch – nie sú v našich končinách ničím novým. Veď kto by si nepamätal napríklad model Eska?

Na sofistikovanejší kúsok sa však musíme pozrieť do Veľkej Británie v 80. rokoch. Dizajnér Mark Sanders mal za sebou stáž v Rolls-Royce a titul z Mechanical Engineering na Imperial College. Uvedomil si, že produkty nemajú byť len funkčné, ale aj estetické. Rozhodol sa teda skúsiť odbor Industrial Design Engineering, kde si za tému záverečnej práce vybral návrh nového typu skladacieho bicykla. A tak vznikol STRiDA. Sanders zaň získal hneď niekoľko významných ocenení a záujem stále stúpal. Bicykel sa teda stále vyrába a teší sa stále väčšej popularite. Aj u nás, keď sa na tomto bicykli veziete po ulici alebo so zloženým niekde čakáte, vyslúžite si dostatok zvedavých pohľadov, prípadne otázku: „Prepáčte, prosím vás, ale to je akože čo?“ A prečo to udivenie?

Naučte sa nanovo bicyklovať

Keď sa raz naučíte jazdiť na bicykli, vraj to už nikdy nezabudnete. Pri STRiDA vás však čaká iná jazda. Stačí sa pozrieť na podivný dizajn. Trojuholníkový rám umožňuje nielen praktické zloženie, ale vyžaduje si aj trochu tréningu. Výziev sa však nebojíme, takže smelo do toho! Je to predsa len mestský bicykel, takže so žiadnymi dlhými túrami nerátajte.

Pohodlný presun z miesta A do miesta B a žiaden strach z ukradnutia vášho dvojkolesového spoločníka. Čo si budeme nahovárať, stáva sa to. STRiDA sa však dá v priebehu pár sekúnd zložiť na jednokolku so šírkou 23 centimetrov, ktorú bez problémov schováte v kancelárii pod stolom alebo v skrinke. Prípadne ju môžete vedľa seba oprieť aj v kaviarni. Dokonca s ňou môžete naskočiť aj do električky! A ako milovníkov áut nás teší, že STRiDA sa po zložení v pohode vojde do kufra – veď zaberie necelých 134 litrov. Kombinácia života za volantom a toho na bicykli? Ideál!

Povedzme si to reálne, koľko prevodov na vašom „horskom“ bicykli využijete cestou do práce? Dva-tri? Toľko má aj STRiDA. Teda niektoré modely. Môžete si vybrať, či potrebujete prevody tri, alebo vám stačí aj jeden. A to prehadzovanie! Bude vás to baviť! Stačí pretočiť pedál dozadu a je to. Pri každej takejto vychytávke si len povieme, že to tradičné je nudné. A to vrátane prehadzovačiek na riadidlách...

Stále ako dáma/ džentlmen

Keďže máme radi inšpiratívne a nezvyčajné veci, tešia nás aj ďalšie špecifiká. Na STRiDA sedíte pomerne vzpriamene a vysoko. Stačí teda dať nohy na zem a je to. Žiadne prehadzovanie nohy cez „štangľu“ -  čo je akt ťažko zvládnuteľný s akoukoľvek noblesou! Je ťažké byť štýlový, ak si pri jazde na bicykli zašpiníte nohavice, sukňu, veselé ponožky alebo tenisky obtrením o reťaz. Nepríjemné. Tak sa zbavte reťaze! Oldschool je fajn, ale kevlarový remeň vám nepokazí image.

Ako sme už spomínali, autor dizajnu STRiDA (Mark Sanders) bol aj je zástancom kombinácie praktickej funkčnosti (je to nejaký pán „inženýr!“) s estetickým dojmom. Bicykel je to teda nielen skladný, ale aj fešácky. Jednotlivé modely (EVO, LT, 5.0 aj SX) sa odlišujú počtom prevodov, drobnými detailmi, ale aj farebným vyhotovením. Poteší sa milovník tmavých decentných farieb, aj extravagantný trendsetter, ktorému nestačí len nezvyčajný dizajn bicykla. Biela, čierna, tmavomodrá, oranžová, zelená, tyrkysová...  Na dvoch kolesách je konečne trochu iná zábava. Tak si hovoríme – ach, jaj, nech už je po zime, aby sme sa mohli inšpirovať dielom  STRiDA.